Округли сто на тему „Инклузија“

Успостављање међусекторске сарадње између система здравства, образовања, социјалне и дјечије заштите и подршка родитељима – кључне су за инклузију, један је од закључака округлог стола који је на ову тему одржан у ОШ „Дашо Павичић“. Округлом столу присуствовали су представници херцегновских образовних установа, невладиних организација и Ресурсног центра Црне Горе.

Инклузија је скоро двије деценије присутна у друштву Црне Горе, а на округлом столу акценат је стављен на развој асистивне технологије, казала је директорица Ресурсног центар из Подгорице Мирјана Поповић.

 

 

Оно у чему смо напредовали је значајан број дјеце са посебним образовним потребама који су укључени у систем, јесу прилагођене школе, асистивни кабинети у школама, односно развој асистивне технологије. Ту су и трансформисани ресурсни центри, дакле из Завода за инвалидну дјецу у ресурсне центре, који пружају значајну подршку редовном систему, прије свега стручну подршку наставницима, дјеци и родитељима, односно подршку кроз асистивне кабинете, казала је Поповић.

Како је истакла, потребно је у великој мјери радити на разбијању стереотипа и предрасуда јер су на жалост још увијек присутне. Неопходна је велика подршка наставницима, затим и родитељима у процесу ране интервенције јер се у том периоду могу направити значајни помаци када је ријеч о дјеци са сметњама у развоју, да би се они што боље укључили у образовни систем.

ОШ „Дашо Павичић“ тежи да створи што боље услове за дјецу са посебним образовним потребама, казао је директор школе Бранислав Кречковић.

 

 

-Ту дјецу морамо укључити у образовни процес и посветити им највећу могућу пажњу и створити услове да као и остала дјеца добију најбоље резултате и знање. Имамо 15 ученика који раде по посебном образовном програму. Добили смо три асистента од Министарства просвјете и задовољни смо. Добром организацјом успјевамо да обухватимо све ученике, а асистенти раде у двије смјене, објаснио је Кречковић.

Током двадесет година инклузије у Црној Гори, Зеленичка школа је била међу првима која је радила са дјецом са посебним потребама, истакла је Александра Контић, дефектолог у ОШ „Илија Кишић“.

-Имамо три интегрисана одјељења гдје се дјеца шаљу у дјелимичну инклузију, односно на поједине предмете које могу да прате. Имамо четири асистента у настави. То није довољно јер имамо 21 ученика у три одјељења. Сигурно да би помогло да се тај број повећа, рекла је Контић.

Данашњи округли сто на тему Инклузија је увод у низ догађаја који ће услиједити поводом обиљежавања 60 година ОШ „Дашо Павичић“.